divendres, 24 d’octubre del 2008

Castanyada, Halloween, la velleta i Catalunya



Avui vull comentar una festa tant entranyable i catalana com es la de la Castanyada, que coincideix amb Tot Sants, on els nens i els grans menjem castanyes i preparem panellets, i els que som més grandets, amb els panellets prenem moscatell.

Dóna gust veure com els nens s’embruten les mans amb la pasta dels panellets i comencen a fer les boletes com si fossin mandonguilles amb el davantalet posat.. com disfruten..

Però, des de fa ja un temps, una festa portada d’Irlanda als Estats Units, festa de màrqueting i consum, s’apodera de les costums dels nostres fills i del nostre futur. La festa de “Halloween”, una festa on les criatures es disfressen i demanen caramels per les cases.

Tinc una percepció de pèrdua de la Castanyada, una tradició catalana de molts anys, on l’ambient i la cultura catalana hi és present, substituïda per aquesta festa de “Halloween”..

Famílies, senyors i senyores, nens i nenes, no deixem perdre la Castanyada, que ningú ens tregui els nostres panellets, les nostres castanyes, i el nostre moscatell, ni les nostres tradicions.

Cançó que em porta records de la llar d’infants dels meus fills i que actualment cantem mentre fem els panellets..

La Castanyera

Quan ve el temps de menjar castanyes,
la castanyera, la castanyera,
ven castanyes de la muntanya
a la plaça de la ciutat.


La camisa li va petita,
la faldilla li fa campana,
les sabates li fan cloc-cloc
en ballar sempre balla així.


I com que també, més o menys està relacionat amb La Castanyera, que és una senyora velleta, que fa castanyes i es frega les mans, vull esmentar un comentari que em va fer la meva filla Helena ahir mentre sopàvem.

A la televisió, en aquells moments estaven fent el programa del temps on sortia el mapa de Catalunya i ens va dir,

No us heu fixat mai que el mapa de Catalunya es com una velleta amb mocador ??

I em vaig fixar bé i, si, és com una velleta, com una Castanyera amb el mocador al cap..

Fixeu-vos a continuació, amb una mica d’imaginació,







( ho havia fet tot bonic amb unes fletxes que indicaven el nas ( a la dreta) el mocador ( a dalt a l'esquerra i la barbeta, abaix ,però per problemes tècnics no m'ha sigut possible copiar i fer el muntatge.. en fi, ja aniré aprenent )









I així acaba la història de la Castanyera, que un dia va agafar cargols amb banyes pentsant-se que eren castanyes.

Bona castanyada, bons panellets i bon vi !!!